Resipi Lezat

Resipi Nasi dagang 3 minit

Nasi dagang 3 minit. Btw pressure cooker ni banyak membantu saya. Buka penutup noxxa dan kalau nasi. Nasi dagang (Jawi: ناسي داڬڠ, "Trader's Rice") is a Malaysian dish consisting of rice steamed in coconut milk, fish curry and extra ingredients such as pickled cucumber and carrots.

Bagi diri sendiri, asalkan tak lembik dan pecah boleh masuk mulut, itu dah kira sama. Ini kongsi cara masak nasi dagang saja ya, bukan. Kemudian masukkan nasi ke dalam bekas dan masukkan santan cair yang telah dipanaskan tapi jangan mendidih (supaya nasi dagang tahan lama serta lambat basi).

Sedang mencari inspirasi resipi nasi dagang 3 minit khas? Jalan membuatmiliknya Sesungguhnya tidak terlalu sukar tetapi tidak mudah juga. Sekiranya salah proses kemudian hasilnya tidak akan memuaskan dan malah tidak sedap. walaupun nasi dagang 3 minit yang sedap semestinya mempunyai wangian dan rasa itu mampu memprovokasi selera kita.

Banyak sedikit banyak mempengaruhi kualiti rasa dari nasi dagang 3 minit, pertama dari jenis bahan, seterusnya pemilihan bahan segar, hingga cara membuat dan menyajikannya. Tak perlu pening Sekiranya mau sediakan nasi dagang 3 minit sedap dalam dimana saja kamu berada, kerana selagi anda tahu muslihat maka hidangan ini mampu begitu melayan spesial.

Btw pressure cooker ni banyak membantu saya. Buka penutup noxxa dan kalau nasi. Nasi dagang (Jawi: ناسي داڬڠ, "Trader's Rice") is a Malaysian dish consisting of rice steamed in coconut milk, fish curry and extra ingredients such as pickled cucumber and carrots.

Baiklah, kali ini kita mencuba, ayuh, kreasikan nasi dagang 3 minit rumah sahaja. Kekal dengan bahan sederhana, pinggan ini boleh memberi faedah untuk bantu mengekalkan badan yang sihatawak sekeluarga. Anda dapat sediakan Nasi dagang 3 minit memakai 32 bahan dan 22 langkah pembuatan. Yang berikut langkah-langkah dalam membuat hidangannya.

Bahan dan Perisa diperlukan ke membuat Nasi dagang 3 minit:

  1. Ambil BAHAN UNTUK NASI **************************.
  2. Gunakan 1 kilo beras siam wangi-(Basuh beras & rendamkan selama 1/2 jam.
  3. Ambil 1 sudu kecil halba.
  4. Gunakan 1 biji kecil bawang merah-(belah dua & potong memanjang).
  5. Ambil 3 hiris halia-(hiris halus memanjang).
  6. Ambil BAHAN UNTUK ARONG NASI DAGANG ************.
  7. Ambil 1 cawan 1/2 santan PEKAT.
  8. Siapkan 2 sudu besar gula.
  9. Gunakan 1 sudu kecil garam halus(Campur sekali bahan ni).
  10. Menyediakan BAHAN² UNTUK KUAH **********************.
  11. Ambil 1 cawan santan pekat.
  12. Gunakan 5 biji bawang merah*.
  13. Menyediakan 2 biji bawang putih*.
  14. Menyediakan 2 hiris halia*.
  15. Siapkan 4 hiris lengkuas*.
  16. Gunakan 1 inci kunyit*.
  17. Menyediakan 1 sudu besar ketumbar#.
  18. Gunakan 1/2 sudu kecil jintan manis# (Blender kering bahan yg bertanda#).
  19. Siapkan 3 sudu besar rempah gulai kampung-(Cap bunga Ros).
  20. Gunakan 1 sudu kecil rempah masak kampung(Cap Ros).
  21. Siapkan 3-4 sudu besar cili boh.
  22. Ambil 1 sudu besar kerisik.
  23. Menyediakan 5 cawan Air rebusan ikan.
  24. Ambil 1 kilo ikan tongkol.
  25. Gunakan BAHAN² ACAR TIMUN *********************.
  26. Siapkan 2 biji timun.
  27. Menyediakan 1/2 biji carrot(Skip jika takde).
  28. Siapkan 1 biji cili besar(potong serong).
  29. Menyediakan 1 biji bawang besar(belah 2 potong melintang).
  30. Gunakan 1/2 cawan cuka.
  31. Gunakan 3 sudu besar gula.
  32. Siapkan 1/2 sudu kecil garam halus.

Lepas tu kita masak gulai pula. Nasi dagang versi Kelantan tidak sama dengan nasi dagang versi Terengganu. Nasi dagang kita sudah siap, Buka tutup noxxa dan kalau nasi tu kalau kurang masak biarkan saja Alhamdulillah mudah dan cepat dengan NOXXA ni tak payah tunggu berjam-jam untuk makan nasi dagang kan. Resepi nasi dagang sememangnya terkenal di Pantai Timur iaitu di Terengganu, Pahang, Kelantan dan juga di beberapa daerah di Thailand seperti Pattani, Yala dan Seperti dalam gambar.

Langkah-langkah membuat Nasi dagang 3 minit:

  1. Cuci beras bersih² & Rendam beras selama setengah jam.
  2. Sementara beras direndam kita buat kuah dahulu ye… 👉Blend bahan bertanda* & blend kering bahan yg bertanda# campurkan sekali dengan kerisik & ke dua² rempah tadi..
  3. .
  4. 👉Panaskan minyak dalam periuk & tumiskan cili boh sampai masak…
  5. 👉Bila cili boh dah masak masukkan kesemua rempah tadi kacau sentiasa supaya rempah tak hangit..(Api sederhana besar).
  6. 👉Bila nampak dah naik minyak tanda rempah dah masak. 👉Masukkan air rebusan ikan sekali dengan asam keping,santan serta 2 cawan air & biarkan mendidih..
  7. 👉Bila dah mendidih masukkan ikan tongkol & sekali lagi tunggu ia mendidih dalam 10 minit..
  8. 👉Kemudian perlahankan api biarkan kuah mereneh perlahan serta masukkan lada kecik serta gula,garam & serbuk perasa jika suka.(Rasa kuah ikut selera sendiri ye).
  9. 👉Dah nampak kuah agak sedikit pekat & naik minyak elok…boleh tutup api..
  10. Ok…settle kuah berbalik pada Nasi plk.
  11. 👉Masukkan beras yang ditoskan tadi kedalam pressure cooker & masukkan air HANYA tenggelamkan beras SAHAJA..tutup periuk & setkan masa pressure selama 3 minit..
  12. .
  13. Halia,bawang & halba.
  14. Santan untuk nasi campurkan gula & garam.
  15. 👉Bila dah tamat masa 3 minit lepaskan Wap sampai habis….
  16. 👉Keluarkan nasi tadi & masukkan kedalam bekas yang sesuai.. serta masukkan santan & bahan halba tadi..
  17. 👉Kaupbalikkan je supaya nasi tu tak hancur.Bila dah rata semua & nasi nampak berkilat tanda nasi dah sedia masak..
  18. 👉Jangan risau ye…santan walaupun kita masukkan diatas darat je tapi NASI tu masih panas & insyaaAllah santan tu akan masak dengan sendiri..
  19. Ikan tongkol direbus selama 20-25 minit bersama asam keping (Seelok²nya ikan direbus sehari sebelum kita buat nasi dagang).
  20. Kita Buat acar timun pula. (CAMPURKAN KESEMUA BAHAN NI SIMPAN DALAM PETI AIS KEJAP-SEDIA DIHIDANG).
  21. .
  22. Sedia dihidang❤❤.

Sambil masak gulai ni boleh la uruskan nasi dagang tu. Salam alaikum untuk semua sahabat blogger mek yang baca entry ni. Angkat dan alihkan dalam besen besar dan diarung dengan santan cair. Angkat dan akhirnya arung dengan santan pekat yang telah dicampur garam dan gula, bawang merah, halia dan halba. Beras nasi dagang kelantan dibasuh dan direndam seketika.

Bagaimana? Ia mudah? Macam itulah membuat nasi dagang 3 minit boleh awak buat di rumah. Semoga bermanfaat dan semoga berjaya!

Leave a Reply

Your email address will not be published.