Resipi Lezat

Resipi Mee Goreng Basah Sempoi

Mee Goreng Basah Sempoi. Hari ni terasa nak makan mee gorenglah pulak.memandangkan di sini sukar utk mendapatkan mee kuning.jadi saya gantikan dgn mee kering ( mee pinoy). Mee ni buatan filipina tu yg panggil mee pinoy.lagi satu daun sup jugak tidak pernah saya jumpa di Abu Dhabi ni. Lihat juga resipi-resipi untuk Mee goreng basah lambak.

Nak mee goreng basah, lebihkan kuah masa masak. Sebatikan dengan kicap, gula dan garam secukupnya. Resepi simple je buat, paling Pagini, teringin pulak nak makan sarapan mee goreng basah.

Sedang mencari idea resipi mee goreng basah sempoi khas? Jalan membuatmiliknya Sesungguhnya tidak sukar dan tidak mudah. Kalau salah proses kemudian hasilnya akan berasa tidak sedap dan malah tidak sedap. walaupun mee goreng basah sempoi yang sedap betul memiliki wangian dan cita rasa itu boleh memprovokasi selera kita.

Banyak sedikit banyak mempengaruhi kualiti rasa dari mee goreng basah sempoi, pertama dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar, hingga cara membuat dan layanlah. Tak perlu pening Kalau mau sediakan mee goreng basah sempoi sedap dalam kediaman, kerana selagi anda tahu muslihat maka hidangan ini boleh menjadi melayan khas.

Hari ni terasa nak makan mee gorenglah pulak.memandangkan di sini sukar utk mendapatkan mee kuning.jadi saya gantikan dgn mee kering ( mee pinoy). Mee ni buatan filipina tu yg panggil mee pinoy.lagi satu daun sup jugak tidak pernah saya jumpa di Abu Dhabi ni. Lihat juga resipi-resipi untuk Mee goreng basah lambak.

Yang berikut ada sesetengah Petua dan cara praktikal yang boleh digunakan untuk memproses mee goreng basah sempoi siap dibuat. Anda boleh membuat Mee Goreng Basah Sempoi menggunakan 12 bahan dan 6 tahap pembuatan. Yang berikut cara untuk sediakan hidangannya.

Bahan dan Perisa dibutuhkan dalam membuat Mee Goreng Basah Sempoi:

  1. Ambil 1 peket mee kuning.
  2. Gunakan 15 ekor udang.
  3. Menyediakan 1 ikat sawi.
  4. Gunakan 2 biji telur.
  5. Menyediakan 3 ulas bawang putih.
  6. Gunakan 1 biji bawang holland (hiris kasar).
  7. Menyediakan 1-2 tangkai cili merah (potong serong).
  8. Gunakan 1 sdb cili kisar.
  9. Siapkan 3 sdb sos cili.
  10. Ambil 2 sdb kicap.
  11. Siapkan 1 sdt garam (jika perlu).
  12. Gunakan 1-2 sdb gula.

Yang penting rasa dia sedap gila! Ada banyak cara nak buat mee goreng. Rahsia kepada mee goreng basah yang sedap adalah air rebusan kulit udang kerana menambahkan lagi rasa manis seafood. Akhir sekali masukkan telur, taugeh dan daun sawi. jika anda suka mee goreng yang basah, masukkan lagi separuh air rebusan kulit udang.

Jalan sediakan Mee Goreng Basah Sempoi:

  1. Tumis bawang putih dan bawang holland sehingga wangi. Masukkan cili kisar. Masak sampai pecah minyak..
  2. Masukkan sos cili dan kicap serta gula secukupnya. Tambah garam jika perlu. Masukkan pula udang dan air rebusan udang..
  3. Masukkan mee, gaul sebati..
  4. Masukkan telur.Kacau sebati..
  5. Akhir sekali masukkan sawi. Teruskan menggoreng sampai mee & sayur masak sempurna. Padamkan api..
  6. Sedia untuk dihidang..

These delicious 'wet' Indonesian noodles are very delicious, and so easy to make. Remember, as this is mee goreng basah, which roughly (very roughly!) translates as very saucy, I make sure there's just the right amount of sauce. Mee Goreng Basah ni kena makan terus lepas goreng, kalau tak nanti dah sejuk dia kembang tak sedap dan tak basah dahh. Memang tu lah hobi dia, bila ibu atau ayah dia makan mesti dia nak ngecek mintak disuapkan ke mulut dia. Sebelum masuk bab mee basah, saya nak bercerita aktiviti kesukaan saya kebelakangan ini.

Terima kasih untuk membaca resipi itu kami tunjuk pada muka surat ini. Harapan kami, telah di proses Mee Goreng Basah Sempoi yang mudah di atas dapat membantu anda mengatur makanan itu enak untuk keluarga/kawan atau menjadi idea dalam perniagaan masakan. Semoga bermanfaat dan semoga berjaya!

Leave a Reply

Your email address will not be published.