Resipi Ala Mamak

Resipi Laksam Kuah Lemak Kelantan

Laksam Kuah Lemak Kelantan.

Awak mencari inspirasi resipi laksam kuah lemak kelantan khas? Jalan sediakanmiliknya Sesungguhnya tidak terlalu sukar tetapi tidak mudah juga. Sekiranya salah proses kemudian hasilnya akan berasa tidak sedap dan cenderung tidak menyenangkan. walaupun laksam kuah lemak kelantan yang sedap harusnya sih memiliki wangian dan cita rasa itu mampu memprovokasi selera kita.

Banyak sedikit banyak mempengaruhi kualiti rasa dari laksam kuah lemak kelantan, mulai dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar, hingga cara membuat dan layanlah. Tak perlu pening Kalau hendak sediakan laksam kuah lemak kelantan sedap dalam dimana saja kamu berada, kerana selagi anda tahu muslihat maka hidangan ini mampu begitu berkhidmat khas.

Di bawah ini ada sesetengah cara mudah dan praktikal dalam mengolah laksam kuah lemak kelantan siap dibuat. Anda boleh membuat Laksam Kuah Lemak Kelantan memakai 15 bahan dan 8 langkah pembuatan. Yang berikut langkah-langkah untuk sediakan hidangannya.

Bahan dan Perisa dibutuhkan dalam membuat Laksam Kuah Lemak Kelantan:

  1. Siapkan Bahan Bancuhan Laksam.
  2. Menyediakan 3 cawan tepung beras.
  3. Gunakan 1/2 cawan tepung gandum.
  4. Siapkan 1 liter air suam.
  5. Siapkan Secubit garam.
  6. Gunakan Sedikit minyak untuk sapu pada loyang.
  7. Gunakan Bahan Kuah Lemak.
  8. Ambil 10 ekor ikan selayang (rebus dan ambil isi sahaja).
  9. Gunakan 1 kotak santan adabi.
  10. Gunakan 3 cawan air putih.
  11. Menyediakan 5 ulas bawang merah.
  12. Ambil 2 keping asam keping.
  13. Ambil 1 sudu lada hitam (biji lagi ok dan cantik kuah tu tapi cheyah takde letak serbuk je).
  14. Siapkan 2 sudu kecil garam.
  15. Ambil 2 sudu makan gula.

Jalan membuat Laksam Kuah Lemak Kelantan:

  1. Sediakan bahan untuk laksam. Campurkan semua sekali. Masukkan air dan kacau sehingga sebati. Kalau boleh tapis lagi cantik..
  2. Sapukan minyak diloyang, masukkan dua senduk bancuhan tadi. Kukus selama 5 minit ataupun sehingga ia masak bergantung pada besar api pengukus..
  3. Cara nak tengok ia masak, ia gelembung macam ni. Keluarkan, pastu berdirikan seminit dan gulung. Ia akan turun bergulung sendiri..
  4. Sediakan bahan-bahan untuk kuah lemak pula. Buka santan, masukkan dalam periuk. Tambah air satu kotak dan blanderkan bersama isi ikan rebus..
  5. Masukkan ikan yang diblanderkan tadi. Kemudian, blanderkan bawang merah dan lada hitam juga. Sedia untuk dimasak..
  6. Kemudian, masukkan asam keping, gula dan garam secukup rasa. Kacau sehingga mendidih masak. Jangan tinggal nanti kuah akan berkelodak.
  7. Kuah pun dah masak. Boleh tumbuk sambal dengan gula dan garam je. Letak cuka sikit dah siap. Ulam pula cheyah guna kacang panjang, timun batang, kubis dan taugeh je..
  8. Dah ready untuk dihidang. Jom makan! Hehe.

Bagaimana? Mudah bukan? Macam itulah membuat laksam kuah lemak kelantan boleh awak buat di rumah. Semoga bermanfaat dan semoga berjaya!

Leave a Reply

Your email address will not be published.