Resipi Lezat

Resipi Ayam madu serai bercili

Ayam madu serai bercili. Mudah dan menyelerakan resepi ayam masak serai. Assalamualaikum dan Salam Rasa,Kali ni DapoBabah nak share resepi mudah yang anda semua boleh buat. Resepi ini ada sedikit sentuhan dari Dapobabah.

Kemudian masukkan rebung madu , garam dan gula secukuprasa.kacau dan biar sebentar hingga ayam dan rebung empuk. Resipi hari ini adalah Ayam Jintan Bercili. Ayam Masak Madu – Amy – Resepi asal – Cikgu ERT Norasikin Basri.

Awak mencari idea resipi ayam madu serai bercili khas? Jalan membuatmiliknya Sesungguhnya tidak mudah atau sukar. Kalau keliru proses kemudian hasilnya tidak akan memuaskan dan malah tidak sedap. walaupun ayam madu serai bercili yang sedap betul memiliki wangian dan cita rasa itu mampu memprovokasi selera kita.

Ada sesetengah sedikit banyak berpengaruh terhadap kualiti rasa dari ayam madu serai bercili, pertama dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar, ke cara membuat dan menyajikannya. Tak perlu pening Kalau hendak sediakan ayam madu serai bercili sedap dalam kediaman, kerana selagi anda tahu muslihat maka hidangan ini mampu begitu melayan khas.

Mudah dan menyelerakan resepi ayam masak serai. Assalamualaikum dan Salam Rasa,Kali ni DapoBabah nak share resepi mudah yang anda semua boleh buat. Resepi ini ada sedikit sentuhan dari Dapobabah.

Di bawah ini ada sesetengah Petua dan cara praktikal untuk membuat ayam madu serai bercili siap dibuat. Anda boleh membuat Ayam madu serai bercili memakai 14 bahan dan 6 langkah pembuatan. Yang berikut langkah-langkah dalam membuat hidangannya.

Bahan dan Perisa diperlukan ke membuat Ayam madu serai bercili:

  1. Gunakan 1-5 -6 ketul ayam dipotong sederhana.
  2. Gunakan Ayam dicuci bersih dan diperap dengan Rempah Perap Madu.
  3. Menyediakan Jika tiada Rempah Perap Madu, gantikan dengan garam dan kunyit.
  4. Siapkan Ayam di perap tadi, goreng setengah masak.
  5. Siapkan 2-10 biji bawang merah kecil*.
  6. Ambil 3-6 ulas bawang putih*.
  7. Gunakan 4-3 biji lada merah, 2 biji lada hijau*.
  8. Ambil 5-1 1/2 inci halia*.
  9. Ambil 6-1 inci kunyit*.
  10. Gunakan 7-2 batang serai*.
  11. Gunakan 8-2 biji buah keras*.
  12. Siapkan 9 – beberapa helai daun limau purut.
  13. Ambil 10 – sos 3 rasa Mahsuri.
  14. Gunakan 11 – sos tomato.

Kisar bahan yang bertanda * Tuang bahan kisar di atas ayam, gaul. Serai – Serai menawarkan beragam manfaat obat karena sifatnya anti-bakteri, anti-jamur, dan anti-mikroba. Madu – Kandungan nutrisi dalam madu dapat mengantur tubuh dan meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Baca Juga: Ini Manfaat Jahe, Kunyit, Serai, dan Wortel dalam Bentuk Sup.

Jalan membuat Ayam madu serai bercili:

  1. Blend kasar atau tumbuk kasar bahan bertanda *. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar tadi hingga naik bau dan garing. Kemudian masukkan sedikit air, ikut selera ye, kalau nak berkuah lebihkan air,kalau nak kurang kuah, kurang kan air. Agak2 je ye ☺️.
  2. Kemudian masukkan ayam yang dah digoreng separuh masak tadi, tutup kuali supaya ayam masak sekata..
  3. Ayam dah agak nak masak, tambahkan sos 3 rasa Mahsuri dan sedikit sos tomato, perasa dan sedikit garam, ikut sesuai rasa..
  4. Masukkan beberapa helai daun limau purut dan hirisan bulat bawang besar. Sesuaikan rasa, tutup api dan siap dihidang ! 😍.
  5. Rempah Perap Madu. Kalau takde rempah ni,boleh gantikan garam dan serbuk kunyit untuk perap ayam dan goreng separuh masak..
  6. Selamat mencuba kawan-kawan 😉.

Ayam Madu Seroja. Шопинг и розничная торговля в Banting. Kamu bisa membuat ayam bakar madu seperti yang dijual di restoran. Ayam bakar madu diberi bumbu kecap dan diolesi madu ketika dibakar. Resepi Ayam Serai Sambal Tumis secukuprasa.com/resepi-ayam-serai-sambal-tumis/ Follow : secukuprasa.com. Jamu ayam aduan sudah sejak dari zaman dahulu kala, tanpa kita sadari bahwa teknik perawatan orang kuno hingga sekarang masih banyak yang mengaplikasikannya.

Bagaimana? Ia mudah? Macam itulah membuat ayam madu serai bercili boleh awak berlatih di rumah. Semoga berjaya!

Leave a Reply

Your email address will not be published.