Resipi Lezat

Langkah Mudah Untuk Menyediakan Sambal Jawa Derhaka yang mana sedap Untuk Keluarga di Rumah

Sambal Jawa Derhaka.

Awak mencari inspirasi resipi sambal jawa derhaka khas? Jalan sediakanmiliknya Sesungguhnya tidak terlalu sukar tetapi tidak mudah juga. Kalau keliru proses kemudian hasilnya akan berasa tidak sedap dan malah tidak sedap. walaupun sambal jawa derhaka yang sedap harusnya sih punya wangian dan rasa itu boleh memprovokasi selera kita.

Banyak sedikit banyak berpengaruh terhadap kualiti rasa dari sambal jawa derhaka, pertama dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar, ke cara membuat dan menyajikannya. Tidak usah pening Sekiranya mau sediakan sambal jawa derhaka yang sedap dalam dimana saja kamu berada, kerana selagi anda tahu muslihat maka hidangan ini boleh menjadi melayan spesial.

Baiklah, kali ini kita mencuba, ayuh, buat sambal jawa derhaka rumah sahaja. Kekal dengan bahan sederhana, pinggan ini boleh memberi faedah untuk bantu mengekalkan badan yang sihatawak sekeluarga. Anda dapat membuat Sambal Jawa Derhaka menggunakan 6 bahan dan 5 tahap pembuatan. Yang berikut cara untuk sediakan hidangannya.

Bahan dan Perisa diperlukan ke menyediakan Sambal Jawa Derhaka:

  1. Siapkan Sekeping tempe.
  2. Gunakan 2 keping tauhu.
  3. Ambil Segenggam ikan bilis.
  4. Ambil 2 senduk cili kisar.
  5. Menyediakan Minyak masak secukupnya.
  6. Ambil Sedikit garam.

Jalan sediakan Sambal Jawa Derhaka:

  1. Potong tempe & tauhu mengikut saiz yang disukai. Ada orang suka potong nipis, ada suka potong tebal. Kita suka tebal sikit. Rendam ikan bilis dalam mangkuk berisi air selama 5 minit dan bilas bersih-bersih sambil selawat..
  2. Panaskan minyak secukupnya untuk menggoreng dalam kuali (lebih kurang 2 senduk besar). Goreng tempe, tauhu & last sekali ikan bilis..
  3. Tak payah garing sangat, agak-agak dah kuning keemasan tu angkat & tabur atas dulang beralaskan tisu dapur untuk serap minyak berlebihan..
  4. Minyak goreng tadi tapis dan ketepikan separuh. Separuh lagi tuang balik dalam kuali untuk goreng cili kisar pulak. Cili kisar kita dah blend sekali dengan belacan, bawang merah/besar dan bawang putih ye, so kalau korang punya cili kisar belum lagi bubuh semua tu, jangan lupa bubuh sekali pulak dalam kuali. Bubuh garam secukup rasa, dalam sesudu teh. Goreng sampai garing atau pecah minyak. Bila dah garing, masukkan tempe, tauhu dan ikan bilis yang dah digoreng tadi dan gaul rata-rata..
  5. Siap dan ngap! Paling best makan dengan nasi panas-panas tapi kalau makan dengan roti pun best jugak. Tak payah lauk lain dah, ni je dah cukup ๐Ÿ˜‹.

Terima kasih untuk membaca resipi itu kami tunjuk pada sini. Harapan kami, telah di proses Sambal Jawa Derhaka yang mudah di atas dapat membantu anda mengatur pinggan itu enak untuk keluarga/kawan atau menjadi inspirasi dalam menjual makanan. Semoga bermanfaat dan semoga berjaya!

Leave a Reply

Your email address will not be published.