Resipi Lezat

Bagaimana Cara Untuk Membuat Cili Kisar Serbaguna yang mana Sempurna Untuk Keluarga di Rumah

Cili Kisar Serbaguna.

Awak mencari idea resipi cili kisar serbaguna khas? Jalan membuatmiliknya Sesungguhnya tidak mudah atau sukar. Kalau keliru proses kemudian hasilnya akan berasa tidak sedap dan cenderung tidak menyenangkan. walaupun cili kisar serbaguna yang sedap semestinya mempunyai wangian dan rasa itu boleh memprovokasi selera kita.

Banyak sedikit banyak mempengaruhi kualiti rasa dari cili kisar serbaguna, pertama dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar, ke cara membuat dan menyajikannya. Tidak usah pening Sekiranya hendak sediakan cili kisar serbaguna yang sedap dalam kediaman, kerana selagi anda tahu muslihat maka hidangan ini mampu begitu berkhidmat khas.

Yang berikut ada sesetengah cara mudah dan praktikal yang boleh digunakan untuk memproses cili kisar serbaguna siap dibuat. Anda boleh sediakan Cili Kisar Serbaguna memakai 6 jenis bahan dan 7 tahap pembuatan. Yang berikut cara dalam membuat hidangannya.

Bahan dan Perisa diperlukan ke membuat Cili Kisar Serbaguna:

  1. Ambil 200 gm Cili kering.
  2. Siapkan Air.
  3. Menyediakan 2 senduk kecil minyak masak.
  4. Menyediakan 1 labu bawang putih.
  5. Siapkan 10-20 ulas bawang kecil (shallots).
  6. Gunakan Sekeping belacan Melaka.

Jalan sediakan Cili Kisar Serbaguna:

  1. Kupas bawang putih & bawang kecil. Tips nak senang kupas bawang, rendam dulu bawang dalam semangkuk air selama setengah jam..
  2. Potong serong cili kering. Ni supaya biji cili senang jatuh keluar..
  3. Lepas dah gunting cili, tampi-tampikan sekejap supaya biji cili jatuh keluar dengan lebih banyak lagi. Asingkan dan masukkan dalam kuali/periuk untuk direbus..
  4. Rebus cili kering atas dapur selama lebih kurang 20 minit. Sambil tu balik-balikkan dengan sudip supaya cili direbus sekata. Tujuan rebus cili ni bukan je untuk melembutkan cili, tapi juga untuk membersihkan habuk dan membunuh kuman yang terlekat pada cili..
  5. Biarkan cili sejuk dulu sebelum dikisar. Kalau cili masih panas semasa dikisar, nanti pes nampak tak 'smooth' dan berketul-ketul..
  6. Bila cili yang direbus tu dah sejuk, bilas bersih dan masukkan dalam blender bersama-sama belacan, bawang dan minyak masak. Masukkan air bersih setakat paras bawang tu (jangan banyak sangat nanti pes cair). Tujuan masuk minyak masak ialah untuk menghaluskan lagi pes dan memudahkan biji cili yang masih ada terkisar halus. Takde la bila sengih nampak biji cili atau cebisan cili terlekat kat gigi..
  7. Bila pes dah 'smooth', tuangkan dalam bekas kedap udara dan simpan dalam peti ais. Pes ni tahan lebih kurang sebulan dalam peti ais. Tapi biasanya tak sampai sebulan dah habis, terutamanya kalau masak hari-hari dan untuk family besar..

Apa khabar? Ia mudah? Macam itulah membuat cili kisar serbaguna boleh awak berlatih di rumah. Semoga berjaya!

Leave a Reply

Your email address will not be published.