Resipi Lezat

Idea Resipi Menyediakan Nasi Arab Mendhi 🍗🥗 yang mana Sempurna Untuk Famliy di Rumah

Nasi Arab Mendhi 🍗🥗.

Awak mencari idea resipi nasi arab mendhi 🍗🥗 khas? Jalan sediakanmiliknya Sesungguhnya tidak terlalu sukar tetapi tidak mudah juga. Kalau salah proses kemudian hasilnya tidak akan memuaskan dan cenderung tidak menyenangkan. walaupun nasi arab mendhi 🍗🥗 yang sedap semestinya memiliki wangian dan rasa itu boleh memprovokasi selera kita.

Ada sesetengah sedikit banyak mempengaruhi kualiti rasa dari nasi arab mendhi 🍗🥗, pertama dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar, hingga cara mengurus dan menyajikannya. Tak perlu pening Kalau mahu sediakan nasi arab mendhi 🍗🥗 yang sedap dalam dimana saja kamu berada, kerana selagi anda tahu muslihat maka hidangan ini boleh menjadi berkhidmat spesial.

Baiklah, kali ini kita mencuba, ayuh, kreasikan nasi arab mendhi 🍗🥗 rumah sahaja. Kekal dengan bahan yang sederhana, berkhidmat ini boleh memberi faedah dalam bantu mengekalkan badan yang sihatawak sekeluarga. Anda dapat sediakan Nasi Arab Mendhi 🍗🥗 menggunakan 39 jenis bahan dan 8 tahap pembuatan. Yang berikut cara untuk membuat hidangannya.

Bahan dan Perisa terpakai ke menyediakan Nasi Arab Mendhi 🍗🥗:

  1. Menyediakan Nasi Arab Mendhi.
  2. Siapkan 2 pot beras Basmathi.
  3. Ambil 650 ml air rebusan ayam.
  4. Siapkan 2 sudu makan planta.
  5. Siapkan 1 biji bawang besar dipotong kasar.
  6. Menyediakan 1/2 inci halia dihiris kasar.
  7. Siapkan Rempah 3 sekawan (1 batang kayu manis, 3 biji buah pelaga & 1 kuntum bunga lawang).
  8. Ambil 5 titis warna oren.
  9. Gunakan 2 tangkai daun ketumbar.
  10. Gunakan Air Rebusan Ayam / Sup.
  11. Menyediakan 1/2 biji bawang merah besar dipotong.
  12. Menyediakan 1 ketul kiub ayam.
  13. Ambil 2 sudu teh serbuk kunyit.
  14. Gunakan 2 sudu besar garam.
  15. Ambil 4 ketul ayam.
  16. Gunakan 1 . 5 liter air mengikut kegunaan kuah sup.
  17. Siapkan 2 sudu besar rempah sup.
  18. Menyediakan 2 sudu besar rempah kurma.
  19. Gunakan 5 biji buah pelaga.
  20. Ambil Sambal Nasi Arab Mendhi.
  21. Gunakan 3 biji lada hijau besar.
  22. Ambil 7 biji lada kecik hijau.
  23. Gunakan 1 biji besar tomato merah.
  24. Menyediakan 2 ulas bawang putih.
  25. Gunakan 3 tangkai daun ketumbar.
  26. Ambil 1/2 sudu teh garam.
  27. Siapkan 1 sudu perahan lemon/ limau nipis.
  28. Gunakan 1 senduk air rebusan sup.
  29. Menyediakan Bahan Perap Ayam Bakar Mendhi.
  30. Menyediakan 4 ketul ayam yang telah direbus tadi ☝🏻.
  31. Menyediakan 5 titik pewarna oren.
  32. Menyediakan 2 sudu rempah Mendhi.
  33. Gunakan Bahan Salatoh Nasi Arab Mendhi.
  34. Gunakan 1 biji tomato merah didadu.
  35. Menyediakan 1/2 biji timun dipotong dadu.
  36. Siapkan 1/2 biji bawang merah besar didadu.
  37. Ambil 1 sudu teh gula.
  38. Gunakan 1 sudu makan perahan lemon / limau nipis.
  39. Gunakan 1 sudu teh garam.

Jalan membuat Nasi Arab Mendhi 🍗🥗:

  1. Basuh beras Basmathi dan rendam selama 20 minit. Saya guna beras Nasi Arab. Saya guna 2 pot sahaja cukup untuk makan 3 orang. Abaikan gambar kambing perap tu 🤣.
  2. Bahan Rebusan : Semua bahan rebusan dimasukkan dalam periuk dan masak sehingga mendidih..
  3. Bahan air rebusan nanti akan dibahagikan kepada 2 bahagian : Sup dan Nasi..
  4. Tumis bawang besar, halia dan rempah 3 sekawan dengan planta sehingga naik bau. Masukkan beras basmathi yang direndam tadi. Masak sehingga garing (maksud garing di sini, semua planta melekat pada permukaan beras). Tutup api dan masukkan beras tadi dalam periuk..
  5. Beras basmathi 2 pot bersamaan 650 ml air. Jangan terlembik nasi tu. Sebab sukatan memang dah dibahagi tau kat pek Nasi Arab. Nasi dah masak elok, baru masukkan 5 titik pewarna oren dan daun ketumbar. Kacau perlahan bagi pewarna sebati..
  6. Bahan Ayam Bakar : Ayam yang direbus tadi tu diperap bersama rempah nasi Arab, ambil dalam 2 sudu besar, dan titiskan pewarna oren tu. Perap dalam 45 min macam tu dan bakar kat oven selama 45 – 50 min..
  7. Bahan Sambal Arab : Kisar halus bahan dan perahkan lemon dan tambah garam. Saya tambah satu senduk air rebusan / sup. Nak letak 1 batang akar daun ketumbar pon boleh, sedap je bagi saya..
  8. Bahan Salatoh : Potong dadu tomato dan buang isinya, begitu juga timun. Potong dadu bawang besar dan gaul rata bersama air hirisan lemon, gula dan garam. Ah, siap dah, boleh lah makan. Makan talam makan ramai ramai sedap deh..

Bagaimana? Mudah bukan? Macam itulah membuat nasi arab mendhi 🍗🥗 boleh awak berlatih di rumah. Semoga berjaya!

Leave a Reply

Your email address will not be published.