Resipi Enak

Langkah Mudah Untuk Menyiapkan Sardin Masak Lemak Cili Api yang mana Sempurna Untuk Famliy di Rumah

Sardin Masak Lemak Cili Api.

Sedang mencari inspirasi resipi sardin masak lemak cili api khas? Jalan membuatmiliknya Sesungguhnya tidak sukar dan tidak mudah. Sekiranya salah proses kemudian hasilnya akan berasa tidak sedap dan malah tidak sedap. walaupun sardin masak lemak cili api yang sedap betul mempunyai wangian dan cita rasa itu mampu memprovokasi selera kita.

Banyak sedikit banyak mempengaruhi kualiti rasa dari sardin masak lemak cili api, mulai dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar, ke cara membuat dan menyajikannya. Tidak usah pening Kalau hendak sediakan sardin masak lemak cili api sedap dalam kediaman, kerana selagi anda tahu muslihat maka hidangan ini bisa menjadi melayan khas.

Baiklah, kali ini kita mencuba, ayuh, ciptakan sardin masak lemak cili api rumah sahaja. Kekal dengan bahan yang sederhana, pinggan ini dapat memberi faedah dalam bantu mengekalkan badan yang sihat kami. Anda boleh membuat Sardin Masak Lemak Cili Api memakai 10 bahan dan 8 langkah pembuatan. Yang berikut cara untuk membuat hidangannya.

Bahan dan Perisa terpakai dalam membuat Sardin Masak Lemak Cili Api:

  1. Ambil 1 tin besar sardin (asingkan sos dan ikannya).
  2. Menyediakan 3 ulas bawang kecik (di mayang halus shja ye).
  3. Siapkan 10 bj Cili api campur hijau merah. (brgntung thap pedas msg2).
  4. Menyediakan 1 besae ibu jari kunyit hidup.
  5. Ambil Secubit garam kasar.
  6. Menyediakan 1 keping asam keping.
  7. Gunakan 1 bji Ubi kentang.
  8. Gunakan 2 btang serai.. Diketuk.
  9. Ambil 2 cwan santan fresh atau 1 kotak santan (size kecil).
  10. Gunakan Sedikit air.

Langkah-langkah membuat Sardin Masak Lemak Cili Api:

  1. Tumbuk ciliapi, kunyit hidup, dan garam kasar.. Sape nk kisar silakan, tapi sy lebih suka tumbuk…
  2. Mula² letakkan sedikit minyak, tumiskan bawang kecik yg di mayang td.. Tumis smp layu ye.. Dah layu tu, masukkan kesemua bahan yg di tumbuk td tu.. Tumis sampai cili td masak.. Mksud masak.. Nmpk nk garing…
  3. Masukkan 2 batang serai yg dititik Tumis jgk jap 2-3min.
  4. Masukkan kuah sardin tin tadi yg telah di asingkan.. Msk smp sambal tu mendidih ye sekejap…
  5. Sos, bawang lada ape smua tu Agak2 dah "masak" masukkan ikan sardin pelan. Kacau mnja2 je.. Sbb takot sardin hancur.. Biarkan sekejap smp mendidih mcm dlm video ni. Dalam 5min cmtu lah. Sardin Masak Lemak Cili Api
    Sardin Masak Lemak Cili Api
  6. Kemudian tuang satu kotak santan dan sedikit air.. Pastu letakkan kentang.
  7. Kacau pelan2..sampai sebati semua.. Msukkan asam keping Dan biarkan mendidih dengan api yg slow.. Smp kentang empuk.. Bila dah empuk.. Siap dah boleh tutop api.. Sy dah tmbh garam sbb mcm biasa gram kasr dh di tumbuk skli tadi… Sardin Masak Lemak Cili Api
    Sardin Masak Lemak Cili Api
  8. Tips sya.. Lps dh siap msk.. Kluarkan semula asam keping td.. Dan Jika betul2 kuahnya masak elok.. Smp esk pon InshaaAllah tak basi.. Jika ade lebihan kuah.. Sy suka pns kan balik.. Dan semestinya agak pekat kan.. Lg pekat lg sedap🤭 boleh buat cicah.. Biasa ank² mintak buatkan lempeng Ksong atau cekodok Ksong.. Cicah dgn gulai srdin..👌.

Apa khabar? Mudah bukan? Macam itulah membuat sardin masak lemak cili api boleh awak berlatih di rumah. Semoga bermanfaat dan semoga berjaya!

Leave a Reply

Your email address will not be published.