Resipi Lezat

Bagaimana Cara Untuk Menyediakan Gulai nenas ikan kering yang mana Menggugah Selera Untuk Famliy di Rumah

Gulai nenas ikan kering. Resepi Gulai Nenas Ikan Talang Tumis Darat. Wattie's HomeMade: GULAI IKAN KERING/MASIN & NENAS. Dato Rizalman kembali PungpangRizalman dengan "Gulai Nangnaih Ikan Keghin Bebas Rasuah" dan "Ayaq Sirap Nenas Teringin" terangkat pungkuq!.

Gulai Ikan Kering & Nenas Kayangan Tumis Darat by Rizalman Ibrahim. Resepi Gulai Nenas Ikan Masin ni resepi mak saya. Jika tak ada Rempah Cap O boleh je pakai.

Sekali lagi mencari inspirasi resipi gulai nenas ikan kering khas? Jalan membuatmiliknya Sesungguhnya tidak mudah atau sukar. Kalau keliru proses kemudian hasilnya akan berasa tidak sedap dan cenderung tidak menyenangkan. walaupun gulai nenas ikan kering yang sedap semestinya punya wangian dan rasa itu mampu memprovokasi selera kita.

Resepi Gulai Nenas Ikan Talang Tumis Darat. Wattie's HomeMade: GULAI IKAN KERING/MASIN & NENAS. Dato Rizalman kembali PungpangRizalman dengan "Gulai Nangnaih Ikan Keghin Bebas Rasuah" dan "Ayaq Sirap Nenas Teringin" terangkat pungkuq!.

Banyak sedikit banyak mempengaruhi kualiti rasa dari gulai nenas ikan kering, pertama dari jenis bahan, seterusnya pemilihan bahan segar, hingga cara mengurus dan layanlah. Tidak usah pening Sekiranya hendak sediakan gulai nenas ikan kering yang sedap dalam kediaman, kerana selagi anda tahu muslihat maka hidangan ini mampu begitu melayan khas.

Di bawah ini ada sesetengah cara mudah dan praktikal yang boleh digunakan untuk memproses gulai nenas ikan kering siap dibuat. Anda boleh sediakan Gulai nenas ikan kering menggunakan 8 bahan dan 6 tahap pembuatan. Yang berikut cara dalam sediakan hidangannya.

Bahan dan Perisa dibutuhkan dalam menyediakan Gulai nenas ikan kering:

  1. Siapkan 1 biji nenas.
  2. Menyediakan 4 cawan santan pekat.
  3. Siapkan 1 biji bawang besar.
  4. Siapkan 10-15 biji cili kampung(lebihkan jika suka pedas).
  5. Gunakan 1 inci halia(hiris 2).
  6. Menyediakan Kunyit hidup(boleh gantikan serbuk kunyit).
  7. Gunakan Sedikit kiub bilis.
  8. Gunakan 1 mangkuk ikan kering(sis pakai ikan talam).

Gulai nenas ikan talang ini amat popular di rumah kenduri. Gulai Nenas Ikan Kering Signature dish Dato Rizalman – Pungpangrizalman kembali berAsapšŸ”„#resepi. MUDAH CEPAT LAZAT- Gulai Ikan Kering Dengan Nenas Ala Kelate. Gulai identik berbahan baku daging kambing atau daging ayam yang kerap dijadikan menu andalan dalam banyak acara besar.

Jalan sediakan Gulai nenas ikan kering:

  1. Nenas cuci bersih. Celur sekejap jika nenas tak cukup masak..Nak celur didihkan air dahulu..celur dalam 5-8 minit.
  2. Ikan kering tadi..rendam dalam air garam sekejap. Cuci bersih..
  3. Tumbuk bawang bersama kunyit hidup & cili api. Masukkan dalam santan & masak sekejap dalam periuk dengan api perlahan..
  4. Bila dah mendidih sedikit,masukkan nenas,ikan kering & kiub bilis. Biar semua bahan mereneh. Jaga api..jangan sampai kuah berketul..
  5. Boleh tambah sedikit pati santan jika kuah kurang pekat. Tambah garam & sedikit perasa. Okay siap..sedap dimakan bersama nasi panas. Resepi ni kurang pedas. Jika anda gunakan cili api siam tu. Kena kurangkan sukatan. Sebab cili tu kan berapi…hihi.
  6. SELAMAT MENCUBA SEMUA…

Mulai dari hari raya, arisan, hingga pertemuan keluarga. Meski begitu bukan berarti gulai hanya bisa dibuat dari daging saja, gulai juga bisa dibuat dari ikan laut ataupun ikan air. Rebus nenas yang telah dipotong bersama-sama dengan serbok kari sehingga hampir kering dengan api sederhana. Garam bubuh kemudian sebab gulai tersebut mungkin telah masin. Cara Membuat Ikan Kering Masak Lemak Viral Special.

Apa khabar? Mudah bukan? Macam itulah sediakan gulai nenas ikan kering boleh awak berlatih di rumah. Semoga berjaya!

Leave a Reply

Your email address will not be published.