Resipi Lezat

Resipi Rumahan Membuat Ayam Goreng Kicap Ekslusif yang mana Sempurna Untuk Famliy di Rumah

Ayam Goreng Kicap Ekslusif.

Sekali lagi mencari idea resipi ayam goreng kicap ekslusif khas? Jalan sediakanmiliknya Sesungguhnya tidak mudah atau sukar. Sekiranya keliru proses kemudian hasilnya tidak akan memuaskan dan cenderung tidak menyenangkan. walaupun ayam goreng kicap ekslusif yang sedap betul memiliki wangian dan cita rasa itu dapat memprovokasi selera kita.

Banyak sedikit banyak berpengaruh terhadap kualiti rasa dari ayam goreng kicap ekslusif, mulai dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar, hingga cara mengurus dan layanlah. Tak perlu pening Sekiranya mau sediakan ayam goreng kicap ekslusif yang sedap dalam dimana saja kamu berada, kerana selagi anda tahu muslihat maka hidangan ini bisa menjadi melayan spesial.

Di bawah ini ada sesetengah Petua dan cara praktikal untuk membuat ayam goreng kicap ekslusif siap dibuat. Anda boleh membuat Ayam Goreng Kicap Ekslusif menggunakan 21 bahan dan 7 tahap pembuatan. Yang berikut langkah-langkah dalam sediakan hidangannya.

Bahan dan Perisa dibutuhkan dalam menyediakan Ayam Goreng Kicap Ekslusif:

  1. Menyediakan Bahan untuk Ayam Goreng.
  2. Gunakan 1/2 ekor ayam.
  3. Menyediakan 4 ulas bawang putih (diblend).
  4. Ambil 2 biji bawang merah (kecil)(diblend).
  5. Ambil 1 sk Serbuk kunyit.
  6. Ambil Sedikit Garam (ikut citarasa).
  7. Siapkan Bahan untuk Sos.
  8. Gunakan 1 sb sos tiram.
  9. Ambil 1 sb sos tomato.
  10. Ambil 1 1/2 sb sos cili.
  11. Siapkan 2 sb Kicap manis.
  12. Ambil 2 sb Kicap cair/ masin (kalau ayam dah rasa masin, kurangkan).
  13. Menyediakan 4 Bunga cengkih.
  14. Menyediakan 2 Bunga lawang.
  15. Siapkan 2 Pelaga.
  16. Menyediakan 1 Kayu manis (saiz sederhana).
  17. Ambil 2 biji Bawang merah, 2 ulas bawang putih, 5 tangkai cili api (blend semua).
  18. Gunakan Lada hitam/ lada putih (optional).
  19. Menyediakan Bahan hiasan (optional).
  20. Siapkan 1/2 biji Bawang holland.
  21. Gunakan 3 tangkai Cili api/ 1 lada besar merah.

Jalan membuat Ayam Goreng Kicap Ekslusif:

  1. Gaulkan ayam dengan bawang merah bawang putih yang telah diblend, kunyit dan garam. Perap dalam 10-15 minit (taknak perap pun takde masalah, tapi kalau perap bawang2 tadi akan serap dalam ayam dan jadi lebih sedap hehe).
  2. Panaskan minyak. Api sederhana. Masukkan ayam yang telah diperap tadi dan goreng sehingga ayam bertukar warna coklat. (Kalau gorang dengan bawang merah, nanti ayam akan jadi hitam ye. Pastikan ayam betul2 masak).
  3. Bila ayam dah masak. Angkat dan toskan minyak. Letak ketepi..
  4. Untuk bahan sos. Dengan api yang sederhana, Tumis kayu manis, bunga lawang, pegaga, bunga cengkih sehingga naik bau dan masukkan bahan2 yang diblend. Keringkan. Pastikan tidak hangit..
  5. Masukkan semua bahan2 sos dan tambah air. Kalau nak banyak kuah, letak banyak air. Kalau nak pekat, just tambah sedikit air sahaja..
  6. Biarkan sehingga mendidih. Dan masukkan ayam yang digoreng. Dengan api yang kecil, gaul2 ayam dan tutup supaya ayam lebih cepat meresap kuah. Masa ni dah boleh masukkan bahan2 hiasan. Biarkan dalam 1-2minit.
  7. Tutup api. Buka penutup dan siap untuk dihidang..

Apa khabar? Ia mudah? Macam itulah membuat ayam goreng kicap ekslusif boleh awak buat di rumah. Semoga berjaya!

Leave a Reply

Your email address will not be published.