Resipi Lezat

Bagaimana Cara Untuk Menyiapkan Kuih Ham Chim Piang/Kuih Chempiang/Kuih [email protected] Nyamuk… yang mana Lezat Untuk Keluarga di Rumah

Kuih Ham Chim Piang/Kuih Chempiang/Kuih [email protected] Nyamuk….

Awak mencari inspirasi resipi kuih ham chim piang/kuih chempiang/kuih [email protected] nyamuk… khas? Jalan sediakanmiliknya Sesungguhnya tidak terlalu sukar tetapi tidak mudah juga. Sekiranya keliru proses kemudian hasilnya tidak akan memuaskan dan malah tidak sedap. walaupun kuih ham chim piang/kuih chempiang/kuih [email protected] nyamuk… yang sedap harusnya sih punya wangian dan cita rasa itu boleh memprovokasi selera kita.

Ada sesetengah sedikit banyak berpengaruh terhadap kualiti rasa dari kuih ham chim piang/kuih chempiang/kuih [email protected] nyamuk…, mulai dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar, ke cara mengurus dan layanlah. Tak perlu pening Kalau hendak sediakan kuih ham chim piang/kuih chempiang/kuih [email protected] nyamuk… sedap dalam dimana saja kamu berada, kerana selagi anda tahu muslihat maka hidangan ini bisa begitu melayan spesial.

Yang berikut ada sesetengah Petua dan cara praktikal dalam mengolah kuih ham chim piang/kuih chempiang/kuih [email protected] nyamuk… siap dibuat. Anda dapat membuat Kuih Ham Chim Piang/Kuih Chempiang/Kuih [email protected] Nyamuk… memakai 11 bahan dan 11 tahap pembuatan. Yang berikut cara untuk membuat hidangannya.

Bahan dan Perisa terpakai dalam membuat Kuih Ham Chim Piang/Kuih Chempiang/Kuih [email protected] Nyamuk…:

  1. Ambil Bahagian d0h.
  2. Siapkan 1 pket yis.
  3. Gunakan 250 ml air suam.
  4. Menyediakan 4 sudu besar gula.
  5. Gunakan 4 sudu besar susu pekat.
  6. Gunakan 1 biji telur.
  7. Gunakan S0s rmpah itik 5 jnis (inti): :.
  8. Menyediakan 1 paket rempah itik 5 jenis.
  9. Menyediakan 2 sudu besar kicap s0ya pekat.
  10. Ambil 5-6 sudu besar gula * (brgntung kpd thp kmanisn msing2).
  11. Gunakan sedikit air.

Jalan sediakan Kuih Ham Chim Piang/Kuih Chempiang/Kuih [email protected] Nyamuk…:

  1. → Cmpurkn bhn2 yis, gula dan air suam… biarkn kmbang brbuih dlm 15mnit..
  2. → Stukn tpung gndum, ssu pkat dan tlur hngga sbati..
  3. Cairkn 2 sb mrjerin dan tuang ke dlm adunan tpung tdi. Gaul lgi hngga sbati..
  4. Stlah yis dan kmbang tuangkn cmpuran yis tdi ke dlm adunan tpung kmdian uli shngga sbati dan tak mlekat kat tpak tgn. Mula2 mmg mlekit tpi truskn mnguli shngga d0h kering dan smua tpung tak mlekat kat tgn lgi. Rhatkn d0h slma 1 jam dan pstikn bks dittup dgn kain lmbap. Lps 1 jam d0h akn mgmbang sprti pic n0 4 dan tmbuk2 d0h tdi utk kluarkn angin..
  5. Smntara mnunggu d0h naik kmbang… blh bncuhkn s0s rmpah itik dlu. Cra2: → Bncuh rmpah itik 5 jnis dgn kcap sya pkat, gula dan sdkit air. * (air jgn byk sgt sbb gula mdh cair, pstikn inti hnya #BERKETUL2_PEKAT shja dan #BUKAN_CAIR)..
  6. Ambl d0h dan r0llkn rata di ats ppan cnai stbal 0.5cm. Nak r0ll yg cntik msti kna cnai npis skit. Lps tu pt0ng bhgian tpi2 d0h yg tak rata mnjdi sgi empt. * (utk mghsilkn r0ll yg cntik dan kmas 😊). Kmdian spukn sdkit bncuhn s0s rmpah itik tdi ke ats prmkaan d0h… gnakn brus spuan/blkg sdu mkn utk rtakn. ⚠ INGAT! Bhgian yg stu lgi jgn di spu shngga hjung biarkn ks0ng dlm 4-5cm mcm dlm pic N0. 8 tu… bkn apa tkut s0s rmpah itik tu trtumpah kluar smsa mnggulung nnti dan ssah nak lkatkn hjung.
  7. Skrg pr0ses tkan ada 2 cra: Cra 1: Spukn tpung ats tpak tgn spya s0s rmpah tak mlekat, ambl 1 pt0ngn tdi, ltakn ats tpak tgn, tburkn sdkit tpung ats prmkaan d0h dan tkan mggunakn tpak tgn. * (jgn smpai pnyek plak ye… tkan sdang2 je ✋)..
  8. Cra ke 2: Spukn tpung ats ppan cnai, ambl 1 pt0ngan tdi ltak ats ppan cnai dan tburkn sdkit tpung ats prmkaan d0h dan glek gunakn pnggelek d0h. * (pun sma jga jgn smpai pnyek ye 😎)..
  9. Spukn tpung dan ssun Cempiang ats tlam..
  10. Tak pyah tggu2 kmbang lgi mcm d0h d0nat tu dan truskn mng0reng. Pnaskn mnyak dan d0h akn mulai naik mcm d0h d0nat jga. Msukkn pt0ngan Cempiang tdi ke dlm mnyak yg sdh dipnaskn dan blh prlahankn skit api. Apbla slpas 2 saat (atau tpi kuih mula mnddih) trus trblikkn. Ini utk mnglakkn kuih mnjdi "lentik" @ "trsmbul" keluar di bhgian tghnya dan kuih tak sbrpa msk dibhgian tgh. Blik2kn kuih utk mndpat wrna kperangn yg smprna. Angkt dan t0skn stlah kuih brtkar kperangn spnuhnya..
  11. Taadaa… dah siap dah! 😚.

Apa khabar? Ia mudah? Macam itulah sediakan kuih ham chim piang/kuih chempiang/kuih [email protected] nyamuk… boleh awak buat di rumah. Semoga berjaya!

Leave a Reply

Your email address will not be published.