Resipi Lezat

Resipi Rumahan Menyiapkan Gulai nasi dagang (ikan tongkol hitam dan telur rebus) yang mana sedap Untuk Keluarga di Rumah

Gulai nasi dagang (ikan tongkol hitam dan telur rebus). #resepimudahgulainasidagang #resepigulaiikantongkol #gulaiikanaye JOM SUBSCRIBE LIKE COMMENT AND SHARE Selamat Mencube Mencoba Mencuba JANGAN LUPA. Dah Lama Tk Masak,Dulu Berniaga Bazar Ramadhan Tp Pakai Beras Nasi Dagang Putih Je. Cuba Buat Yg Berkaler Kaler Lah Pulak.

Sebenarnya selain daripada kuah, kesedapan gulai ni bergantung kepada ikan rebus tu.aduiiii, ada sesiapa. Ada yang mengatakan nasi dagang kelantan dan nasi dagang terengganu adalah sedikit berbeza dan ada pula yang mengatakan bahawa kedua-duanya adalah sama. Selain daripada gulai ikan tongkol, kuah gulai udang dan ikan kayu juga boleh dimasak dan dimakan bersama nasi dagang.

Sekali lagi mencari inspirasi resipi gulai nasi dagang (ikan tongkol hitam dan telur rebus) khas? Jalan sediakanmiliknya Sesungguhnya tidak sukar dan tidak mudah. Sekiranya salah proses kemudian hasilnya akan berasa tidak sedap dan cenderung tidak menyenangkan. walaupun gulai nasi dagang (ikan tongkol hitam dan telur rebus) yang sedap betul mempunyai wangian dan cita rasa itu boleh memprovokasi selera kita.

#resepimudahgulainasidagang #resepigulaiikantongkol #gulaiikanaye JOM SUBSCRIBE LIKE COMMENT AND SHARE Selamat Mencube Mencoba Mencuba JANGAN LUPA. Dah Lama Tk Masak,Dulu Berniaga Bazar Ramadhan Tp Pakai Beras Nasi Dagang Putih Je. Cuba Buat Yg Berkaler Kaler Lah Pulak.

Ada sesetengah sedikit banyak berpengaruh terhadap kualiti rasa dari gulai nasi dagang (ikan tongkol hitam dan telur rebus), pertama dari jenis bahan, seterusnya pemilihan bahan segar, hingga cara mengurus dan menyajikannya. Tidak usah pening Sekiranya mahu sediakan gulai nasi dagang (ikan tongkol hitam dan telur rebus) yang sedap dalam kediaman, kerana selagi anda tahu muslihat maka hidangan ini mampu begitu melayan spesial.

Yang berikut ada sesetengah cara mudah dan praktikal dalam mengolah gulai nasi dagang (ikan tongkol hitam dan telur rebus) siap dibuat. Anda boleh membuat Gulai nasi dagang (ikan tongkol hitam dan telur rebus) memakai 24 bahan dan 7 tahap pembuatan. Yang berikut langkah-langkah untuk membuat hidangannya.

Bahan dan Perisa diperlukan dalam menyediakan Gulai nasi dagang (ikan tongkol hitam dan telur rebus):

  1. Menyediakan Bahan kisar.
  2. Gunakan 1/2 biji bawang besar Holand.
  3. Ambil 4 biji bawang merah.
  4. Menyediakan 4 ulas bawang putih.
  5. Siapkan 3 hiris halia.
  6. Gunakan 5 hiris lengkuas.
  7. Menyediakan 1/2 inci kunyit.
  8. Siapkan 1 sudu teh biji ketumbar.
  9. Gunakan Sedikit air.
  10. Siapkan Bahan lain.
  11. Menyediakan 1 ekor ikan tongkol hitam siap direbus.
  12. Gunakan 6 biji telur direbus siap.
  13. Gunakan 1 sudu teh herba campur.
  14. Siapkan 2 sudu makan rempah kari ikan.
  15. Ambil 2 sudu makan cili kering.
  16. Menyediakan 1 1/2 sudu makan gula perang @ gula melaka.
  17. Siapkan 1 sudu makan garam (tambah jika perlu).
  18. Ambil 1 sudu teh perasa.
  19. Siapkan 1 sudu teh cukuprasa.
  20. Ambil Lada solok @ cili api.
  21. Ambil 1 1/2 cawan santan pekat.
  22. Ambil 2-4 cawan air mengikut kepekatan.
  23. Gunakan 2 keping asam keping.
  24. Ambil Minyak utk menumis.

Gulai nasi dagang adalah elemen paling penting dalam pembuatan Nasi Dagang Tradisional Terengganu. Mungkin susah bg sesiapa yang baru Boleh dimasak bersama ayam, udang, ikan tongkol. Boleh dimakan bersama telur rebus, nasi putih, kayu kamat jugak😁. Nasi dagang (Jawi: ناسي داڬڠ, "Trader's Rice") is a Malaysian dish consisting of rice steamed in coconut milk, fish curry and extra ingredients such as pickled cucumber and carrots.

Jalan sediakan Gulai nasi dagang (ikan tongkol hitam dan telur rebus):

  1. First blenderkan bahan² tersebut dahulu. Saya rebuskan ikan dan telur dr awal lagi. Ikan direbus dgn air, garam, asam keping, gula dan cuka rebuskan sehingga air tggal separuh ya. Telur kupaskan kulit..
  2. Sediakan rempah kari dan cili kering dicampur dengan air ketepikan..
  3. Tumiskan bahan kisar tadi lalu masukkan herba campur, tumiskan sehingga garing.
  4. Bila dah garing masukkan rempah kari tadi tumiskan dalam 3-5 minit tambah air sedikit² hingga rempah garing. Setelah garing masukkan santan pekat seterusnya tambahkan air sedikit² mengikut byk mana kuah yg kita nak..
  5. Lalu masukkan asam keping dan bahan perasa sedikit dahulu ketika ini. Saya masukkan telur rebus dahulu supaya telur itu menyerap kuah biarkan mendidih dlm 5 minit..
  6. Barulah dimasukkan ikan rebus tadi semua dan saya masukkan air rebusan tadi dlam 1 senduk, masukkan bahan perasa lagi jika ada yg masih kurang. last masukkan cili dan biarkan mendidih dengan api yg kecil. bila dah masak padam api dan tutupkan periuk agar gulai cantik..
  7. Dah siap cantik jer gulainya..

It is a well-known breakfast food in the states on the East Coast of Peninsular Malaysia. Gulai Ikan Tongkol Lauk Nasi Dagang. Detail recipe, please click my blog link at www.aziekitchen.com Please follow me at : Instagram aziekitchen Cara masak gulai ikan tongkol untuk nasi dagang ni mesti ada air rebusan ikan dan guna rempah yg dijual di pasar sebelah. Gulai ikan tongkol atau orang pantai timur panggil ikan aye. Resepi gulai ni cukup mudah dan senang nak buatnya.

Bagaimana? Mudah bukan? Macam itulah sediakan gulai nasi dagang (ikan tongkol hitam dan telur rebus) boleh awak berlatih di rumah. Semoga berjaya!

Leave a Reply

Your email address will not be published.