Resipi Lezat

Bagaimana Cara Untuk Menyediakan Nasi ayam penyet memori yang mana Lezat Untuk Keluarga di Rumah

Nasi ayam penyet memori. Nasi Ayam Penyet yang asalnya dari negara jiran iaitu Indonesia, ada pelbagai versi untuk sediakan hidnagan ni, dan Che Nom akan tunjukkan cara yg biasa. Ayam penyet is a fried chicken dish with a traditional twist. They usually serve a leg quarter, and they smash it to produce a more tender and juicy chicken.

Gerai nasi ayam penyet kat Danau Kota ni letaknya kat tepi jalan je, tapi sedap. Aku suka gerai-gerai yang sedap tapi orang tak. Biasanya ayam penyet disajikan di atas cobek (wadah dari batu) dalam keadaan hangat lengkap dengan sambalnya yang khas.

Sedang mencari inspirasi resipi nasi ayam penyet memori khas? Jalan sediakanmiliknya Sesungguhnya tidak terlalu sukar tetapi tidak mudah juga. Sekiranya salah proses kemudian hasilnya akan berasa tidak sedap dan malah tidak sedap. walaupun nasi ayam penyet memori yang sedap betul memiliki wangian dan cita rasa itu mampu memprovokasi selera kita.

Banyak sedikit banyak mempengaruhi kualiti rasa dari nasi ayam penyet memori, mulai dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar, hingga cara membuat dan menyajikannya. Tak perlu pening Kalau mau sediakan nasi ayam penyet memori yang sedap dalam kediaman, kerana selagi anda tahu muslihat maka hidangan ini mampu begitu melayan khas.

Nasi Ayam Penyet yang asalnya dari negara jiran iaitu Indonesia, ada pelbagai versi untuk sediakan hidnagan ni, dan Che Nom akan tunjukkan cara yg biasa. Ayam penyet is a fried chicken dish with a traditional twist. They usually serve a leg quarter, and they smash it to produce a more tender and juicy chicken.

Di bawah ini ada sesetengah cara mudah dan praktikal untuk membuat nasi ayam penyet memori siap dibuat. Anda boleh sediakan Nasi ayam penyet memori menggunakan 27 jenis bahan dan 6 langkah pembuatan. Yang berikut cara untuk membuat hidangannya.

Bahan dan Perisa dibutuhkan dalam menyediakan Nasi ayam penyet memori:

  1. Siapkan Bahan perapan ayam (kisar).
  2. Siapkan 2 biji bawang merah.
  3. Siapkan 3 ulas bawang putih.
  4. Ambil 3 hiris halia.
  5. Siapkan 3 hiris lengkuas.
  6. Siapkan 1 sudu teh serbuk kunyit.
  7. Menyediakan 1 sudu teh garam.
  8. Ambil 1 sudu teh cukuprasa.
  9. Siapkan Ayam (saya guna 4 ketul).
  10. Menyediakan Bahan sambal (digoreng).
  11. Ambil 2 biji bawang merah.
  12. Gunakan 3 ulas bawang putih.
  13. Siapkan 1 biji cili merah.
  14. Siapkan 5 biji cili padi.
  15. Gunakan 10 biji cili api.
  16. Menyediakan 2 biji tomato dipotong.
  17. Siapkan 1 inci belacan.
  18. Menyediakan 1 sudu besar gula.
  19. Ambil 2 sudu teh garam.
  20. Menyediakan Limau kasturi.
  21. Menyediakan 4 sudu besar minyak.
  22. Siapkan Bahan ulam ulaman (lalapan).
  23. Menyediakan Timun.
  24. Siapkan Terung yang digoreng.
  25. Gunakan Kubis.
  26. Ambil Tauhu digoreng.
  27. Gunakan Tempe digoreng.

Pedasnya sambal ayam penyet sangat cocok bagi Anda pecinta kuliner pedas super gila. Anda pun bisa mematok tingkat kepedasan sendiri. Nasi Ayam Penyet yang asalnya dari negara jiran iaitu Indonesia, ada pelbagai versi untuk sediakan hidnagan ni, dan Che Nom. Resepi ayam penyet amat terkenal dari Indonesia.

Langkah-langkah membuat Nasi ayam penyet memori:

  1. Kisar bahan untuk perapan ayam lalu perap ayam bersama tauhu dan tempe yg dipotong semalaman. Kalau nk perap beberapa jam juga boleh..
  2. Selepas itu, didihkan air dalam periuk masukkan ayam dan sedikit rempah perapan ayam, tauhu dan tempe ketepikan untuk digoreng. Masukkan garam, lada putih dan perasa untuk rasakan sup itu..
  3. Bila dah ayam dah masak angkat ayam ke dalam bekas lalu letakkan sedikit garam dan cukuprasa. Sup tu saya guna untuk makan bersama nasi ayam penyet..
  4. Bahagian sambal pula, goreng dahulu bahan² nya kecuali belacan sampai kecut, angkat selepas itu, goreng sekejap je belacan. Saya gunakan kisar kering utk kisar sambal nak gunakan lesung batu pun boleh. Limau kasturi tak perlu diperah dulu, bila nak makan barulah diperah..
  5. Menggunakan minyak lain, goreng ayam sampai garing bahagian luar. Ambil pisau besar hentak ayam tu biar penyet. Selepas itu goreng terung, tauhu dan tempe sehingga kuning dan garing..
  6. Sediakan nasi, saya guna nasi biasa saja, timun dan kubis di potong kecil. Bolehlah hidangkan dgn sup, nasi, ayam dan sambal..

Resepi yang saya share memudahkan untuk dihidang. Letakkan ayam goreng di cobek, tambahkan sambal. Kamu tinggal penyet hingga daging pipih, jangan sampai hancur. Sajikan dengan nasi hangat, selamat menikmati. Tambahkan ayam, lalu penyet dan tekan hingga pipih.

Apa khabar? Ia mudah? Macam itulah membuat nasi ayam penyet memori boleh awak buat di rumah. Semoga berjaya!

Leave a Reply

Your email address will not be published.