Resipi Lezat

Resipi Rumahan Membuat Ikan kembung singgang pedas yang mana Sangat Sedap Untuk Keluarga di Rumah

Ikan kembung singgang pedas. Hanya ikan kembung masak asam pedas dengan nasi tambah sudah cukup. Kena pula kuah asam pedas dituang secara "banjir" ke nasi yang masih Anda pernah masak asam pedas ikan kembung di rumah? Kalau pernah makan, suka menu ini tetapi tidak pernah membuatnya sendiri di rumah.

Masukkan serai, lengkuas, asam gelugor, ikan kembung dan daun kesum. Perasakan dengan gula dan garam secukupnya. Kalau ikan singgang Kelantan memang sangat simple bahan bahannya.

Sedang mencari inspirasi resipi ikan kembung singgang pedas khas? Jalan sediakanmiliknya Sesungguhnya tidak sukar dan tidak mudah. Kalau keliru proses kemudian hasilnya tidak akan memuaskan dan cenderung tidak menyenangkan. walaupun ikan kembung singgang pedas yang sedap betul memiliki wangian dan cita rasa itu boleh memprovokasi selera kita.

Ada sesetengah sedikit banyak mempengaruhi kualiti rasa dari ikan kembung singgang pedas, pertama dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar, ke cara mengurus dan menyajikannya. Tidak usah pening Sekiranya mau sediakan ikan kembung singgang pedas yang sedap dalam kediaman, kerana selagi anda tahu muslihat maka hidangan ini mampu begitu melayan spesial.

Hanya ikan kembung masak asam pedas dengan nasi tambah sudah cukup. Kena pula kuah asam pedas dituang secara "banjir" ke nasi yang masih Anda pernah masak asam pedas ikan kembung di rumah? Kalau pernah makan, suka menu ini tetapi tidak pernah membuatnya sendiri di rumah.

Yang berikut ada sesetengah cara mudah dan praktikal yang boleh digunakan untuk memproses ikan kembung singgang pedas siap dibuat. Anda dapat sediakan Ikan kembung singgang pedas memakai 12 bahan dan 3 langkah pembuatan. Yang berikut langkah-langkah untuk sediakan hidangannya.

Bahan dan Perisa dibutuhkan ke menyediakan Ikan kembung singgang pedas:

  1. Siapkan 5 ekor ikan kembung.
  2. Menyediakan 3 ulas bawang merah ditumbuk kasar.
  3. Menyediakan 2 ulas bawang putih ditumbuk kasar.
  4. Menyediakan 1 sudu kecil serbuk jintan manis.
  5. Gunakan 1 sudu kecik serbuk jintan putih.
  6. Gunakan 1 keping asam keping (mcm byk keping plk jadinya).
  7. Ambil 2 inci lengkuas.
  8. Menyediakan 3 tangkai daun kesum (boleh ke panggil tangkai??).
  9. Ambil 1 sudu besar lada giling.
  10. Gunakan 1 sudu kecil garam.
  11. Menyediakan 3 kacang bendi.
  12. Ambil 1 biji tomato dipotong 4.

Sebenarnya saya mula teringin nak makan Biasanya kalau masak singgang, kita hanya menggunakan ikan kecil seperti ikan kembung atau ikan selar kuning yang lebih murah harganya. Kembung adalah nama sekelompok ikan laut yang tergolong ke dalam marga Rastrelliger, suku Scombridae. Meskipun bertubuh kecil, ikan ini masih sekerabat dengan tenggiri, tongkol, tuna, madidihang, dan makerel. Ikan kembung banyak dijadikan sebagai ikan laut konsumsi oleh banyak orang, karena harga ikan kembung juga tergolong murah daripada ikan Ikan Kembung dapat digunakan untuk meningkatkan elastisitas pembuluh darah karena ikan ini dapat membersihkan dinding pembuluh darah dari.

Langkah-langkah sediakan Ikan kembung singgang pedas:

  1. Ni bahan2nya.. sempat lagi snap… daun kesum tu ambik kt belakang rumah.. org kate hidup segan mati xmau. asal ada…lagi banyak lg sedap.
  2. Letak air letak smua bahan kecuali tomato dan bendi… biar je la mendidih… kan dah cakap campak2.. nak cepat. xyah fikir ape da.
  3. Bila nak mendidih tu letak la tomato dan kacang bendi…tunggu lee sekejap bair bendi tu ngum2 boleh mkn. dah siap!! simple….. untuk mak2 yang nak cepat je kejenye ni la salah satu bende boleh dbuat..

Download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd. SaveSave Resepi Singgang Pedas Ikan Kembung For Later. Singgang Pedas Ikan Sungai – Ikan Baung. Ikan kembung atau kita kenal dengan sebutan lema/tatare(Ambon), sangat enak dan mantap bila dipadukan bersama bumbu sambal pedas. Cara membuat ikan kembung goreng dengan balutan bumbu sambal kali ini cukup mudah unutk kita praktekan dirumah.

Bagaimana? Ia mudah? Macam itulah membuat ikan kembung singgang pedas boleh awak buat di rumah. Semoga bermanfaat dan semoga berjaya!

Leave a Reply

Your email address will not be published.