Resipi Lezat

Langkah Mudah Untuk Menyiapkan Sambal terung panjang yang mana Boleh Memanjakan Lidah Untuk Famliy di Rumah

Sambal terung panjang.

Sedang mencari idea resipi sambal terung panjang khas? Jalan membuatmiliknya Sesungguhnya tidak terlalu sukar tetapi tidak mudah juga. Sekiranya keliru proses kemudian hasilnya tidak akan memuaskan dan malah tidak sedap. walaupun sambal terung panjang yang sedap semestinya punya wangian dan rasa itu dapat memprovokasi selera kita.

Ada sesetengah sedikit banyak berpengaruh terhadap kualiti rasa dari sambal terung panjang, mulai dari jenis bahan, seterusnya pemilihan bahan segar, ke cara mengurus dan menyajikannya. Tak perlu pening Kalau hendak sediakan sambal terung panjang yang sedap dalam dimana saja kamu berada, kerana selagi anda tahu muslihat maka hidangan ini bisa menjadi berkhidmat khas.

Di bawah ini ada sesetengah cara mudah dan praktikal untuk membuat sambal terung panjang siap dibuat. Anda dapat sediakan Sambal terung panjang menggunakan 9 bahan dan 4 tahap pembuatan. Yang berikut langkah-langkah untuk sediakan hidangannya.

Bahan dan Perisa terpakai ke membuat Sambal terung panjang:

  1. Ambil Terung panjang separuh.
  2. Gunakan Cili padi merah 3 tangkai.
  3. Ambil Cili padi hijau 5 tangkai.
  4. Gunakan 1 Kiub ikan bilis maggi.
  5. Menyediakan 2-3 ulas Bawang putih.
  6. Gunakan Bawang holand separuh.
  7. Ambil Air 50-100ml ikut kesukaan.
  8. Menyediakan Minyak.
  9. Gunakan 1 asam keping.

Langkah-langkah membuat Sambal terung panjang:

  1. Rendam sekejap terung yang sudah dipotong dadu or ikut keselesaan.
  2. Tumbuk atau kisar(bersama sedikit air) bahan ini smpai lumat.. Ikut keselesaan anda ingin kisar atau tumbuk.. Sbb malas saya kisar je arini.. Selepas itu ketepi kan…
  3. Panaskan minyak.. Goreng sebentar terung smpai layu.. Selepas itu angkat dan ketepikan…
  4. Menggunakan minyak yang sama kalau kurang tambah sikit minyak, tumis sambal smpai garing.. Lupa nak snap gambar sambal garing.. Ni gambar dah masuk kan terung bersama asam keping satu jer.. Tambah sedikit air, dan bila pecah minyak dah boleh angkat masuk mangkuk…

Apa khabar? Ia mudah? Macam itulah sediakan sambal terung panjang boleh awak buat di rumah. Semoga bermanfaat dan semoga berjaya!

Leave a Reply

Your email address will not be published.